U brzorastućoj ponudi hrvatskog craft piva, uzdigla se craft pivovara nekonvencionalne premise − proizvodi pivo isključivo od eko sirovine.
Istrijani za rad u polju u svom dijalektu kažu kampanja, a kampanjola je žena koja radi u polju. Prije nego što smo saznali za ove etimološke činjenice i organske temelje samog piva, smatrali smo da vizualni dojam boce nije pretjerano upečatljiv. Sama etiketa izrađena je od recikliranog papira, a to se lijepo uklapa u priču organskog piva. Oblik boce je isto jedinstven i rijetko se viđa na lokalnom tržištu. Kad smo povezali ove elemente, shvatili smo kako već sama ambalaža odiše autentičnošću i životnom filozofijom modernih istarskih pivara (inače, etiketu je ilustrirao Nadan Rojnić).
Jugoistočno od Momjana, sjeverno od Vodnjana, jugozapadno od Pićana i istočno od Potpićana nalazi se Svetvinčenat, odakle ovo odlično pivo dolazi.
Photo by: Luka Radek
Što znači da je pivo organsko?
Kampanjolci kažu da im je ideja organskog piva došla spontano kada su shvatili da postoji ekološka proizvodnja gotovo svih gastro proizvoda osim piva. Tako su se na stancijama ubrzo počeli zagrijavati pivski kotlovi, a Istra je postala bogatija za još jedan gastronomski biser.
Organsko pivo proizvodi se od hmelja i ječmenog slad iz eko-uzgoja, što znači da se za dobivanje sirovine ne koriste kemijska zaštitna sredstva (pesticidi i herbicidi) i mineralna gnojiva. To je važno, jer se ječam u pravilu uzgaja tako da se u intenzivnoj poljoprivredi koristi puno zaštite i gnojidbe. Kako sve ne bi ostalo na riječima, Kampanjola Eko Bira posjeduje i Ekološki certifikat HR-EKO-09. Certifikat garantira da sladovi, nezaslađene žitarice i hmelj dolaze iz ekološkog uzgoja te da su proizvedeni u skladu s održivom poljoprivrednom praksom.
Za sve recepte je zadužen Dino Ceran, odnosno Dino Grgorović iz Cera. Jednostavnost i izvornost domaćeg proizvoda ocrtava se u činjenici da pivo ima samo 4 standardna sastojka: ječmeni slad, hmelj, kvasac i vodu. Finalni proizvod je nepasteriziran i nefiltriran, a to daje okusu na punini i slojevitosti. Kako priča ne bi imala niti najmanje rupe, naši Istrijani koriste čak i ekološka sredstva za čišćenje proizvodnih aparata.
Ali kakvo je pivo?
Temeljito smo kušali sve što Kampanjola Eko Bira trenutačno nudi. To su Organic Ale / Svitla, Blond Ale / Bionda i Organic Porter / Škura.
SVITLA ALE (Alk. 6.2% vol. IBU: 33*)
Okusom pristupačno pivo koje vas neće šokirati na prvi gutljaj, ali će vas zbog svoje slojevitosti jednostavno mamiti na još. Boja je jantarna uz natruhu bakrenocrvene. Pjena je čvrsta. Gaziranost je srednja. Aroma je vrlo blago hmeljno-voćna. Iako bi se moglo očekivati da je okus posve lagan, on iznenađuje puninom i toplinom karamele i biskvita. Ovo pivo ima onaj pivski umami, posljedica kojeg je zadovoljstvo na licu pivoljupca.
*IBU – Međunarodna jedinica gorčine. Okus i kompleksnost slada jako utječu na preciznost ove jedinice pa je mnogi uzimaju s rezervom (mjeri se količina molekula izohumulona na milijun čestica piva).
BIONDA BLONDE (Alk. 5.0% vol. IBU: 28)
Bionda je savršeno prikladna za one koji traže laganije pivo i citrusne note. Za razliku od Svitle, boja Bionde je zlatnožuta. Gorčina je blaga. Citrusne note (agrumi) su naglašene i zaista osvježavaju. Pjena je postojana. Radi se o korektnoj plavuši – nešto poput Kolinde u boci.
ŠKURA PORTER (Alk. 6.2% vol. IBU: 25)
Škura nas je pomalo iznenadila. Kod točenja se razvija gusta bijela pjena. Kampanjola je pogodila mjeru s ovim pivom na način da se osjete prženi slad, kava, nešto malo crne čokolade i zagasitost crnog piva, a da je pivo istovremeno zadržalo pitkost. Autor teksta nije pretjerani ljubitelj tamnih piva, ali Črna je tekla kao i svijetla. Ovo pivo sačinjeno je od 5 vrsta slada i to se osjeti − kompleksnost je sveprisutna.
Lajtmotiv sva 3 piva je višeslojnost, a ona nije izostala niti ovdje. Za sve one koji piju pivo za vrijeme obroka, škura je savršena uz jača mesna pečenja.
PRVOSTUPANJSKA PRESUDA
Kampanjola pivo nije samo dosadan matematički zbroj vlastitih bazičnih, eko, prirodnih sastojaka. Sinergija svih elemenata piva rezultira daleko većom punoćom okusa. Pivo s ovakvim karakterom nema nikakve potrebe za pretencioznim i prenaglašenim iliti parfumiranim dodacima (da ne govorimo o ekstraktima). Tek kad probate Kampanjolu, shvatite da je okus nepatvorene prošlosti još uvijek moguće zatvoriti u malenu 0,33 bočicu.
Pro tip:
Da bi pravilno slegli dojmove, pivo smo donijeli na jedno druženje gdje je bilo više iskusnijih pivoljubaca. Svi su se složili: Kampanjolu treba piti iz čaše, a da je se pritom ne istoči do kraja. Razlog je jednostavan. Talog na dnu boce mijenja okus piva ako se podigne i uskovitla pri točenju ili pri konzumiranju direktno iz boce. Dakle, nemojte ga istočiti do zadnje kapljice, jer će okus skrenuti više prema zemljanim tonovima, uz izraženiju kvasnost.
Kampanjola Eko Bira nuklearni tim fantastico
Foto: Luka Radek, privatna zbirka