50 koraka za lakše prekogranično poslovanje s Balkan eCommerce Summit 2024

Balkan eCommerce Summit 2024 je inspirativan dvodnevni forum koji će se održati u Areni Sofia, u Bugarskoj, 4. i 5. travnja 2024. Organizator događaja je Nikola Ilchev, jedna od najutjecajnijih ličnosti eCommercea na Balkanu. On obećava impresivan događaj koji će donijeti nove perspektive sektoru e-trgovine u balkanskoj regiji.

Nikola Ilchev pojavio se kao najistaknutija osoba u Bugarskoj i na Balkanu u području e-trgovine i prekograničnih online trgovina. Kao osnivač eCommerce Academy, Ilchev je na čelu ujedinjavanja e-commerce industrije, nudeći vrijedne resurse kroz multimedijske sadržaje i konferencije. On je istaknuti govornik prepoznat na međunarodnim konferencijama o e-trgovini i orkestrira neke od najznačajnijih događaja o e-trgovini u Bugarskoj, uključujući nadaleko hvaljeni Balkanski samit o e-trgovini – https://balkanecommerce.com/.

Nikola ima veliko iskustvo u izgradnji zajednica, a njegov najnoviji projekt obećava ujediniti balkanske zemlje u području e-trgovine, poboljšati prekogranične odnose u smislu poslovanja u regiji te im pružiti polazište za lakšu komunikaciju.

U 2023. godini uspio je posjetiti 7 balkanskih zemalja i sudjelovati na Svjetskom eCommerce Forumu održanom u Istanbulu, Turska, InnFest 2023 održan u Tirani, Albanija, Razgovori o e-trgovini i GPeC Summit 2023. održani u Bukureštu, Rumunjska, CRO Commerce 2023, održan u Zagrebu, Hrvatska, eCommerce Day održan u Sarajevu, Bosna i Hercegovina,
Redefiniranje e-trgovine: A(I) Nova era, održano u Skoplju, Sjeverna Makedonija i
eCommerce & Digital Marketing Expo 2023 održan u Solunu, Grčka, gdje je bio govornik, moderator ili poseban gost.

Glavna objedinjujuća tema bila je prekogranična e-trgovina, internetske trgovine i tržišta te mogućnosti za nova partnerstva po zemljama u području e-trgovine.

Nikola, ispričaj nam nešto o svojoj balkanskoj turneji, događajima u kojima si sudjelovao, što je u njima bilo ujedinjujuće, a potpuno drugačije.

U 2023. sam bio u mogućnosti posjetiti sve vodeće događaje e-trgovine na Balkanu, što mi je omogućilo da upoznam i razmijenim iskustva i ideje s ljudima sa svih tih tržišta. Istina, razlikuju se po mentalitetu, stavovima prema online ponudi i kupovini, stupnju prodora digitalizacije, prodoru interneta i mnogim drugim, ali postoji jedna tema koja ih spaja, a to je prekogranična trgovina. Bez obzira na to koliko je mlado ili zrelo tržište u svakoj od balkanskih zemalja, svaki online trgovac optimističan je glede pokretanja poslovanja na barem jednom stranom tržištu. Kao da je već sasvim prirodno imati podružnicu svoje online trgovine na barem jednom susjednom tržištu, a to je i potpuno razumljivo jer već postoje brojne usluge koje omogućuju lakši početak prekograničnog djelovanja.

Što je bila glavna tema ovih događanja, što vlasnike online trgovina i pružatelje usluga najviše veseli ili brine? Što im je važno?

Budući da svi žele prodavati na inozemnim tržištima, jedna od najtraženijih tema je kako to ostvariti uz najmanji rizik i uz najmanja moguća ulaganja od strane poduzeća. Naravno, to dovodi trgovce do tržišnih platformi koje pružaju takve mogućnosti, posebno onih koje djeluju na dva ili više tržišta. Da biste osvojili “gumb za kupnju” na određenoj platformi, različite strategije i algoritmi koji to omogućuju također su uobičajena tema.

Niže cijene, brže i ekonomičnije isporuke, bolji uvjeti povrata i zamjene, bolji uvjeti jamstva i slično neki su od naglasaka koji su uvijek u središtu pozornosti na predavanjima, panelima ili raspravama tijekom blagdana.

Što savjetujete tijekom ovih događaja? Imate li spremne korake za lakši izlazak na strana tržišta, posebice balkanska? Na što im savjetujete da pripaze?

Savjet koji osobno uvijek dajem tvrtkama koje počinju poslovati na novom tržištu je da sve unaprijed provjere i pažljivo poslože svoje procese. Svrha toga je da budu sigurni da je sve dobro posloženo, da je o svakom pojedinom aspektu unaprijed promišljeno i da neće morati u hodu raditi teška otvaranja, što na novom, nepoznatom tržištu može biti teško. Kako bismo pomogli svim balkanskim trgovcima koji gledaju na susjedno tržište, razvili smo posebnu Kontrolnu listu e-trgovine za prekograničnu trgovinu, koja omogućuje trgovcima da provjere 50 čimbenika u svom poslovanju prije nego što poduzmu važan korak.

Link na obrazac

Preporučio bih svima da se upoznaju s ovim popisom i pokušaju provjeriti sve na njemu prije otvaranja posla na novom tržištu. Popis je potpuno besplatan i dostupan svima.

Vi i drugi stručnjaci proveli ste istraživanje za Mediapost Hit Mail Bugarska o online trgovini u srednjoj i istočnoj Europi, biste li rezimirali koji su vas rezultati iznenadili ili impresionirali te koji će podaci iz 2023. predodrediti promjene u 2024. na ovom području?

Rezultati do kojih smo došli ovom studijom nisu me iznenadili jer godinama pratim te podatke i pratim procese u svim susjednim zemljama. Ono što mogu istaknuti kao vrhunac i što me ne prestaje čuditi je činjenica da veliki dio poduzeća još uvijek nije započeo nikakve aktivnosti vezane za prodaju robe putem interneta, a gotovo 19% ispitanih niti ne namjerava imati takvu aktivnost u tvrtki. Istraživanje je također pokazalo nešto što sam primijetio tijekom svojih posjeta drugim balkanskim zemljama – da 54 poduzeća koja prodaju putem interneta također posluju na barem jednom stranom tržištu, putem vlastite trgovine ili platforme za tržište. I što je najvažnije, zbog čega sam sretan, podaci pokazuju rast, počevši od 2022. godine, kada je istraživanje prvi put provedeno. Rast broja poduzeća koja posluju online i njihova želja za obavljanjem prekogranične internetske trgovine.

Gdje je Bugarska u usporedbi s balkanskim i istočnoeuropskim i srednjoeuropskim zemljama u pogledu e-trgovine?

Bugarska je, u odnosu na svoje susjede iz istočne Europe i s Balkana, u vrlo dobroj poziciji. I dalje bilježimo rast online prodaje, povećanje ukupnog broja trgovaca i značajno poboljšanje okruženja. Očito je da Bugarska postaje zanimljiva destinacija za mnoge zapadne trgovine i one iz srednje Europe, jer je takva prisutnost u zadnje 2 godine izuzetno jaka. Krajem 2023. godine, prema podacima naših partnera, narudžbe Bugara na stranim stranicama dosegnule su ozbiljne količine.

Koji je glavni cilj događaja koji organizirate – Balkan eCommerce Summit? Kako može biti koristan i kome? Je li samo za online trgovce?

Balkan eCommerce Summit 2024. nije naš prvi međunarodni događaj. Svi prethodni imali su za cilj okupiti na jednom mjestu, u Bugarskoj, stručnjake iz različitih zemalja i pružatelje usluga e-trgovine kako bi pomogli lokalnim trgovcima da započnu poslovanje na novim tržištima. Ove godine postavili smo si malo veći cilj – okupiti trgovce i pružatelje usluga iz 15+ zemalja kroz kvalitetan sadržaj i ogromno umreženo područje, s preko 150+ izložbi, kako bismo svima pružili priliku da upoznaju prednosti susjedna tržišta i pronaći najlakši i najpovoljniji način za početak trgovanja tamo. Iz tog razloga vodeće platforme trgovina, tržnice, kurirske tvrtke, institucije za platni promet i mnogi drugi sudjeluju u događaju.

Biste li naveli 3 ključna razloga zašto bi gosti iz susjednih zemalja trebali putovati u Sofiju upravo na Balkan Ecommerce Summit?

Svaki put kad mi se postavi ovo pitanje odgovorim ovako:

Kvalitetan sadržaj isporučen od strane međunarodnih stručnjaka;

Ogromne mogućnosti umrežavanja s poslovnim predstavnicima iz preko 15 zemalja;

Istraživanje novih i različitih pružatelja usluga u izložbenom prostoru s više od 150 izlagača.

Postoji li balkanska organizacija koja bi pružila podatke o tržištu, ujedinila online trgovce i pružatelje usluga u regiji?

U svakoj od balkanskih zemalja pojedine udruge brinu o stvaranju i rastu ekosustava elektroničkih trgovaca. Trude se imati ažurne podatke i informacije o tržištima, kao i organizirati lokalne konferencije, treninge, sastanke i drugo. Odnedavno u regiji Zapadnog Balkana, koja uključuje Srbiju, Sjevernu Makedoniju, Bosnu i Hercegovinu, Albaniju i Crnu Goru, djeluje i Balkan eCommerce Alliance koji nastoji pomoći lakšoj prekograničnoj suradnji ovih tržišta. Ovo je vrlo potrebna struktura budući da ove zemlje nisu dio Europske unije i kretanje robe u njima ima prilično kompliciran režim. Na istočnom dijelu Balkana nema slične strukture, jer su Grčka, Bugarska, Rumunjska i Mađarska dio EU i nema ozbiljnih prepreka da organiziramo gospodarsku aktivnost na novim tržištima.

Što očekujete nakon događaja 4. i 5. u Areni Sofia? Mislite li da će to rezultirati vidljivom promjenom u online trgovini na Balkanu? Hoćete li napraviti novo središte ili ujedinjujuću jedinicu za potrebe članova ove zajednice?

Moja su očekivanja ponajviše vezana uz činjenicu da će mnoge tvrtke sve hrabrije gledati na nova tržišta i pronalaziti nove partnere koji će im u tome pomoći. Događaj je već postao svojevrsno središte koje okuplja vodeće tvrtke i stručnjake te pruža priliku za razmjenu kontakata, ideja i znanja. Može li to prerasti u neku drugu organizaciju stvar je želja njenih sudionika.

Zadnje pitanje: što potpuno novo očekujete vidjeti u online trgovini 2024., nešto što je preuzeto sa Zapada, s Istoka ili što prije nije postojalo, povezano s tehnologijom, s AI?

Možda jedino što mi se čini i novim i lakim za implementaciju u poslovanju bi bili razni AI alati koji bi svakoj organizaciji omogućili veću učinkovitost u generiranju sadržaja, obradi podataka i analizi postojećih. AI ima ogroman potencijal i već vidimo da ga mnoge tvrtke iskorištavaju.

Pridružite nam se na Balkan Ecommerce Summitu 2024. u Sofiji 4. i 5. travnja i saznat ćete mnogo više!