F1 bolidi prava su umjetnička djela, a kroz povijest smo viđali nekolicinu koji su bili uistinu vrijedni divljenja. Ovo je naš izbor.
Oktanski cirkus vratio se u grad. Četiri mjeseca čekali smo ga duže nego inače, zbog koronakrize ove ćemo godine dobiti svojevrsnu lockout sezonu sa samo osam utrka, što čini sezonu uzbudljivijom nego inače.
Prostora za pogreške i prosipanje bodova po asfaltu gotovo da i nema. Osjetio je to u prvom ovosezonskom F1 vikendu prvak Lewis Hamilton koji se borio s kaznama i na kraju završio na četvrtom mjestu, dok je njegov kolega Bottas osigurao Mercedesu prvu pobjedu u ovoj sezoni.
Kakvi god Mercedesovi rezultati bili, njihov bolid privukao je veliku pozornost. Jasno je da već nekoliko godina njemačka momčad ima najjaču jurilicu, no sad vjerojatno imaju i najljepšu. Na stranu što njihova „crna strijela“ privlači puno više UV zračenja, pogotovo u ljetnim mjesecima u kojima će se F1 sezona odvijati, bolid je ovo koji ima ozbiljan potencijal da postane jedan od najpoznatijih u povijesti. Iza sebe ima i lijepu aktivističku priču, bar ju momčad Mercedesa tako prodaje. Žele ovime, naime, dati podršku borbi protiv rasizma i inicijativi „Black lives matter“. Također, Hamilton će u njemu ići po ultimativnu slavu – izjednačavanje s Michaelom Schumacherom na vječnoj ljestvici osvajača prvenstava u Formuli 1.
Same time and place again next weekend? 😜 pic.twitter.com/8knNqChGIN
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) July 5, 2020
F1 bolidi prava su umjetnička djela, a kroz povijest smo viđali nekolicinu koji su bili uistinu vrijedni divljenja. Ovo je naš izbor, a valja napomenuti da smo izuzeli Mercedesove nove bolide jer njihova era još uvijek traje.
Lotus 79
Kad smo krenuli s crnim bolidima, jedan je posebno obilježio povijest Formule 1. Lotus 79 vozio je legendarni Marco Andretti davne 1978. godine.
Bolid su počeli razvijati nekoliko godina ranije i njegov je dizajn, nakon što se pojavio, bio jedna od prekretnica u F1 svijetu. Andretti je uzeo u njemu osam pobjeda u sezoni, dovoljno da osvoji naslov prvaka u konkurenciji vozača i konstruktora. No, na veliko iznenađenje, sljedeći je Lotus 80 bio veliko razočaranje.
Is there a better looking #F1 car than the Lotus 79? Answers on a postcard. #TopGear pic.twitter.com/Q4yQnIIN0c
— Top Gear (@BBC_TopGear) July 14, 2019
Lotus 72
Britanska momčad Lotus u ranim je 70-im godinama prošlog stoljeća bila iznimno uspješna, a velik razlog je vrhunski i dugovječni bolid Lotus 72. Trajao je od 1970. do 1976. godine, što je cijela vječnost za pojmove Formule 1.
Pokretao ga je Fordov Cosworth V8 motor s 440 konjskih snaga, a tri su vozača u njemu osvajala naslove prvaka: Jochen Rindt (1970.), Emerson Fittipaldi (1972.) i Jackie Stewart (1973.).
Jochen Rindt during the 1970 season, driving the Gold Leaf Team Lotus 72 at Jarama. pic.twitter.com/RgJyCZqO9m
— PHN16 (@PHN16) July 1, 2020
Alfa Romeo 158
Iako među današnjim bolidima izgleda komično, valja odati počast momčadi Alfa Romeo i njihovom bolidu 158 kao prvom pobjedniku sezone u Formuli 1. Legendarni Giuseppe Nino Farina vozio ga je do pobjede u ukupnom poretku 1950. godine, da bi njegov uspjeh u Alfi 159 godinu kasnije ponovio Juan Manuel Fangio.
Fangio je, inače, peterostruki osvajač prvenstva Formule 1, a jedan je naslov osvojio i u bolidu zakletih neprijatelja – Ferrarija.
Today marks 70 years since the first of our 1,018 races so far
Giuseppe Farina took victory at Silverstone in his Alfa Romeo 158#F1 #F170 pic.twitter.com/J995bksZeM
— Formula 1 (@F1) May 13, 2020
McLaren MP4/4
Prvu F1 ikonu na popisu izvukli smo iz 80-ih godina prošlog stoljeća. Bilo je to vrijeme prije nego što je Ferrari započeo svoju dominaciju. Gordon Murray potpisuje dizajn, Honda je proizvela 1,5-litreni V6 turbomotor, a u ovaj strašan bolid posjeli su dvojicu ponajboljih vozača svojeg doba – Alaina Prosta i Ayrtona Sennu. Pametnom dosta.
Dovoljno je reći da je ovaj bolid 1988. godine u sezoni odnio 15 od 16 mogućih pobjeda. Dodajte još svemu tome i reklamu za Marlboro na spojleru. Moćno, braćo.
Ayrton Senna (McLaren MP4/4) – Brazilian Grand Prix – 1988. #F1 pic.twitter.com/VgP6dGO7Oi
— F1_Historical (@Historical_F1) April 20, 2020
Williams FW14B
Po mnogima najsofisticiraniji bolid svih vremena kojim je momčad Williamsa potukla konkurenciju u sezoni 1992. Najimpresivniji je bio sustav prijenosa koji je omogućio prebacivanje brzina četiri do pet puta brže nego kod njegovog prethodnika.
Nigel Mansell bio je za volanom ovog fantastičnog bolida koji je pokretao Renaultov V10 motor od 800 konjskih snaga, a osigurao je s njim naslov prvaka pet utrka prije kraja sezone uz tada rekordnih devet pobjeda. Konstruktorsku titulu osigurao im je, uz Mansella, Ricciardo Patrese koji je slavio u Japanu te uzeo šest drugih mjesta.
Mansell je u to vrijeme bio iznimno popularan u Britaniji, a o tome najbolje govori priča po kojoj ga je policija zaustavila dok je jurio po londonskom Somerset Roadu i pitala: „Što ti misliš, tko si ti? Nigel Mansell?“
Special mentions to this ! Nigel Mansell's 1992 Williams Renault FW14B pic.twitter.com/QtoKO0UOJ0
— Mark Laing (@markl_17) July 2, 2020
Brawn BGP 001
Brawnov bolid je za Formulu 1 nešto kao Tina i Nikša za hrvatsku scenu. Trajao je kratko, ali bio je veliki hit. Te je sezone 2009. godine Brawn napravio pravo malo čudo, a vidjelo se od prve utrke da će ovaj bolid prodrmati F1 konkurenciju.
Jenson Button i Rubens Barrichello završili su na prvom i drugom mjestu u debitantskoj utrci bolida. Ostvarenje je to na koje se čekalo punih 55 godina. Momčad Brawna nakon toga je nestala sa scene.
Also loved the Brawn BGP 001 for many reasons. Such a great story. pic.twitter.com/WGAjoMsanr
— Dave Humphreys (@LordHumphreys) May 8, 2019
Red Bull RB9
Sebastian Vettel imao je dominantan period od 2010. do 2014. godine u kojem je ugrabio četiri naslova prvaka za momčad Red Bulla. Ipak, 2013. godine izgledalo je to zaista predominatno.
U svom bolidu RB9 apsolutno je izdominirao i srušio neke impresivne rekorde. Na kraju sezone Fernando Alonso je za njim zaostajao 155 bodova, a Red Bull je uzeo konstruktorski naslov prvaka s 236 bodova razlike. Vettel je pobijedio u posljednjih devet utrka sezone, što je također rekord. Renault je proizveo još jedan pobjednički motor, V8 od 750 konja i 2400cc.
OTD in 2013 Red Bull launched their RB9 car to the world. What a car it was! Also how pretty 😍 pic.twitter.com/a5YBhSykgc
— Lyle’s F1 Debate #MV33🦁 (@LyleF1_ds16) February 3, 2020
Ferrari F2002
Za kraj smo morali ostaviti ipak najveću ikonu oktanskog sporta. Na spomen Formule 1 prva asocijacija većini ljudi je crveni Ferrarijev bolid u kojem Michael Schumacher juri stazom i u retrovizoru gleda svoje protivnike.
Tu je svoju dominaciju doveo do vrhunca u sezoni 2002. godine u kojoj je vozio F2002 i u kojoj je Ferrari slavio u svim utrkama osim jedne. U devet utrka završavali su on i Rubens Barrichello na prve dvije pozicije.
O Schumacherovom se zdravstvenom stanju zna vrlo malo, njegova obitelj skriva informacije od javnosti, ali njegovo je stanje na vječnoj ljestvici Formule 1 neupitno – on je najveći svih vremena. Hamilton će, čak i ako osvoji naslov prvaka u ovoj krnjoj sezoni, još uvijek biti u njegovoj sjeni, a samo će osmim naslovom prvaka s trona svrgnuti čudesnog Schumija.
Ferrari F2002 won both Drivers’ and Constructors’ Formula 1 World Championship titles and was one of the most dominant cars in the history of the serieshttps://t.co/k4BKvoG5xF pic.twitter.com/iHbKj5xfNd
— SnapLap (@SnapLapNews) June 28, 2020
Piše: Marin Karadžija
Izvor: Planet F1, F1 Fansite, CNN, BBC, Grand Prix History, F1 Technical, Drivetribe
Foto: Flickr