Zašto na policama diljem svijeta nedostaje toaletnog papira?

 

Ljudi opet kupuju toalatni papir u velikim količinama. Jesu li poremećeni dobavni lanci?

Ljudi su se u kroz povijest koristili raznim prirodnim pomagalima i materijalima za čišćenje stražnjeg dijela tijela. U davna vremena bilo je uobičajeno brisati se kamenom i drugim prirodnim materijalima, te ispiranje vodom ili snijegom. Neke su se kulture čak odlučile za školjke i životinjsko krzno (dosta upitan izbor).

Iako papir potječe iz Kine iz drugog stoljeća pr. Kr., prva zabilježena uporaba papira za čišćenje južne polutke tijela je u srednjovjekovnoj Kini  (6. stoljeće). Povijesni izvor za tu informaciju su tekstovi učenjaka Yen Chih-Thuija 589. godine, koji je napisao “Papir na kojem postoje citati ili komentari iz Pet klasika ili imena mudraca, ne usuđujem se koristiti u toaletne svrhe.”

Početkom 14. stoljeća Kinezi su proizvodili toaletni papir dinamikom od 10 milijuna paketa od 1.000 do 10.000 listova godišnje. 1393. godine proizvedeno je na tisuće parfimiranih listova papira i za carsku obitelj cara Hongwu. Ne zna se jesu li bili dvoslojni ili troslojni.

Papir je postao široko dostupan u 15. stoljeću, ali u zapadnom svijetu moderni komercijalno dostupni toaletni papir je nastao tek 1857. godine, kada je Joseph Gayetty iz New Yorka prodao “Medicinski papir za toaletni klozet”, koji se prodavao u pakiranjima od 500 listova za 50 centi. Prije nego što se njegov proizvod pojavio na tržištu, Amerikanci su improvizirali na razne načine, za koje se i bojimo pitati.

 

PROBLEM DOSTAVE I LOGISTIKE U PANDEMIJI

Pandemija koronavirusa je stavila tržište toaletnog papira na test. U proljeće su prazne ili rijetko opskrbljene police prehrambenih i toaletnih proizvoda postale “novo normalno”, a kupci su se pitali: Gdje je nestao sav toaletni papir? Kada će opet biti dostupan?

Kako su se države otvorile za ljeto i kako je naglo porastao zahtjev potražnje zabrinutih kupaca, predmeti poput vlažnih maramica i toaletnog papira ponovno su se vratili na police, sve dok krajem listopada nije počeo rasti broj zaraženih širom svijeta.

Amerikanci, koji čine oko 4 posto svjetske populacije, u prosjeku koriste više toaletnog papira od građana drugih zemalja, a to čini 20% globalne potrošnje toaletnog papira.

Za prosječnog kupca mnogo je lakše pretpostaviti da nedostatak pakiranja u trgovinama leži u činjenici da je neki drugi paničnom kupac prije svih uspio kupiti toaletni papir. No, manjak na policama nije samo rezultat gomilanja proizvoda kod kuće.

U lancu opskrbe postoje veliki problemi. Pojednostavljeno, mnoge tvrtke uvelike se oslanjaju na inozemne dobavljače, prvenstveno iz Kine, za sirovine ili gotove proizvode. Svako kašnjenje u inozemstvu može stvoriti domino efekt u pogledu dostupnosti proizvoda.

Osim toga, toaletni papir je lako proizvesti dosljedno, izvijestio je Forbes u svibnju. Zbog svoje veličine nitko ne želi da dodatne role zauzimaju dragocjeni prostor. Ti su čimbenici učinili toaletni papir najistaknutijim kandidatom za pravodobnu proizvodnju. (JUST IN TIME)

Toaletni papir proizvodi se iz jednog od dva izvora: djevičanske pulpe stabla ili reciklirane pulpe od materijala poput odbačenog papira ili kartona koji se prerađuje u celulozu. Djevičanska pulpa – ključni materijal za marke toaletnog papira poput američkih Charmin Ultra Soft i Angel Soft – potječe iz šuma u Sjedinjenim Državama, Brazilu i Kanadi i čini 23 % izvoza kanadskih šumskih proizvoda.

UPRAVLJANJE ZALIHAMA

Vjerojatno još uvijek koristimo istu količinu toaletnog papira kao prije pandemije, ali odjednom se očekuje da ćemo potrošiti više iz vlastite zalihe. Većina ljudi više ne jede u restoranima, ne ide na posao ili u školu – mjesta na kojima koristimo toalet i raspoloživi toaletni papir. 

Georgia-Pacific procjenjuje da će prosječno američko kućanstvo upotrijebiti oko 40 posto više toaletnog papira nego inače ako ljudi sve vrijeme provode kod kuće.

Kao što je Will Oremus objavio za Medium, industrija toaletnog papira podijeljena je na dva tržišta: potrošačko (poput prošivenog sjevernjaka, Charmina ili Cottonellea koje koristite kod kuće) i komercijalno (glomazne svitke tankog jeftinog papira koje možete naći u javnim zahodima). Većina proizvođača toaletnog papira nije sigurna kada će se potrošni potrošni toaletni papir “vratiti u normalu”, jer, eto, situacija nije normalna. Tvrtke, radna mjesta, škole i drugi javni prostori koji su nekad naručivali komercijalni toaletni papir nemaju potrebe za njim, dok je potražnja potrošača znatno povećana.

Dobavljači moraju promijeniti brzinu dostave i proizvodnje jer potražnja za potrošačkim toaletnim papirom nadmašuje potražnju komercijalnog sektora, a to nije jednostavan zadatak. Proizvodi su potpuno različiti, od veličine do pakiranja. „Prelazak na maloprodajne kanale zahtijevao bi nove odnose i ugovore između dobavljača, distributera i trgovina; različiti formati za pakiranje i otpremu; nove prometne rute – sve za glomazan proizvod s mršavom profitnom maržom ”, izvijestio je Oremus.

Budući da se ne zna kada će se ponašanje kupaca vratiti u normalu, proizvođači nemaju mogućnost velike fleksibilnosti za prilagodbu svojih proizvodnih mogućnosti. Uz to, većina tvornica toaletnog papira već je i do sada radila 24 sata dnevno i sedam dana u tjednu prije koronavirusa, izvijestio je CNN. Vjerojatno će toaletnog papira nedostajati tijekom zime, sve dok dobavljači ne promijene svoj proizvodni proces radi zadovoljavanja potražnje.

Ako očajnički želite toaletni papir, postoji mogućnost naručivanja komercijalnog TP-a (velike role) u velikoj mjeri putem interneta. Ili pribjegnite drugim higijenskim praksama.

 

Izvor: vox.com, history.com