Ivica Brkljača ulijeva nadu pišući o smjeni generacija na vrhu najuspješnijih domaćih poslovnjaka.

Prije nekih godinu i pol dana, kad su Hyundai i Kia odlučili uložiti 80 milijuna eura u Rimac Automobile, napisao sam da je Mate Rimac time postao jedan od najbogatijih Hrvata. Na kraju sam dodao kako se šuška da je Infobip postao prvi hrvatski „unicorn“, što znači da i ekipa iz Infobipa (braća Kutić i Izabel Jelenić) onda spada u sam vrh najbogatijih.

Potvrdu toga da je Infobip prvi hrvatski startup koji vrijedi preko milijardu dolara dobili smo nedavno kada je One Equity Partners uložio 200 milijuna dolara u Infobip, a u kratkom priopćenju samo su naveli sljedeće:

„This is the first outside capital raised by Infobip’s visionary founders, achieving a unicorn valuation with one of the largest European software Series A rounds in recent years.“

Dakle, ne znamo detalje, ne znamo koliko su dionica dobili One Equity Partners za tih 200 milijuna dolara − možda je to 20% pa Infobip vrijedi točno milijardu dolara, a možda (odnosno puno je vjerojatnije) da su dobili znatno manji udio za tih 200 milja.

Naime, situacija je sljedeća. Infobip je prošle godine imao preko 600 milijuna eura prihoda (i cijelo vrijeme posluju s dobiti). Financial Times je nedavno svojim čitateljima predstavio Infobip riječima „The Croatian company is the biggest business you have never heard of. Some 5bn people − or 2/3 of the world’s population − have used its services.“.

FT navodi kako su Infobipu najveći konkurenti američki Twilio, koji je veći od Infobipa te ostvaruje oko 1 milijardu eura prihoda (no ostvaruje gubitke odnosno za sada očito samo želi ugrabiti što veći tržišni udio), te švedski Sinch koji ima prihode nešto manje od Infobipa (582 milijuna dolara). Oba konkurenta su već izlistana na burzi te Twilio ima tržišnu kapitalizaciju od preko 31 mlrd. dolara, dok Sinch na švedskoj burzi vrijedi 4,6 mlrd. dolara.

Koliko će vrijediti Infobip kad izađe na burzu (a to će se dogoditi u naredne 3 godine prema riječima Silvija Kutića), možemo samo spekulirati. No, razumno je pretpostaviti da u ovom trenutku vrijedi nešto između onoga koliko vrijede Twilio i Sinch.

Dakle, Infobip ne vrijedi milijardu dolara kako su neki naši mediji prenijeli – vrijedi puno više! („achieving a unicorn valuation“ ne znači da je valuacija točno milijardu dolara već može biti i 2, 5 ili 20 mlrd. dolara)

Budimo konzervativni pa recimo da vrijedi kao Sinch, a to je znači oko 4-5 mlrd. eura.

Ako je tome tako, koliko onda „teže“ njegovi vlasnici?

Vlasnička struktura Infobipa nije dostupna široj javnosti. Koliko sam razumio, firmu su osnovali Silvio Kutić i Izabel Jelenić, a godinu-dvije kasnije priključio im se drugi brat Kutić (Robert). Ono što još znamo je da su Infobip do ove razine dovukli bez ikakvog vanjskog financiranja, što je pravi raritet u svijetu (stvoriti jednoroga silno je teško, a postići to bez ijedne runde financiranja – e to se tek rijetko događa). Nadalje, kao što je ranije napisano, nije poznato koliki su udio sada prepustili One Equity Partners za ovih 200 milijuna dolara; znamo da je maksimalno 20 posto, no vjerojatnije je da se radi o oko 10 posto ili tako nekako.

Ono što još znamo je da su 10% dionica namijenili (ili već dodijelili) radnicima.

Dakle, braća Kutić i Izabel Jelenić (pretpostavimo da sva tri imaju jednake udjele, iako ne mora biti tako) vjerojatno i dalje drže oko 80 posto firme u svom vlasništvu. Ako Infobip vrijedi barem koliko i švedski Sinch, to bi značilo da je svaki od ove trojice već sada dolarski (eurski) – milijarder!

To je sjajno za Hrvatsku. Pridodajmo ovdje i Matu Rimca koji „teži“ par stotina milijuna eura, i u top 10 najbogatijih Hrvata imaš pravu „smjenu generacija“, ljudi koji su tu došli stvorivši ogromnu vrijednost praktički od nule i bez dilova s državom kao neki prethodni tajkuni. Sjajno, sjajno!

Što se tiče ovih 10% dionica koje su dobili ili će dobiti zaposlenici Infobipa, to isto ne znamo kako i na koliki broj je razdijeljeno. Vjerojatno će neki zaslužniji dobiti više, a neki manje, no za očekivati je da će stotine ljudi biti obuhvaćeno. Ako pak taj udjel, po prethodno iznesenim pretpostavkama, vrijedi 400 ili više milijuna eura, očito je kako će RH dobiti i par stotina novih milijunaša kada dođe do IPO-a. Tko zna koliko će njih onda s tim kapitalom pokušati realizirati neke svoje ideje ili potpomoći u realizaciji neke tuđe itd.

Infobip za Hrvatsku može biti ono što je Skype bio za Estoniju – pravi game changer.

 

Piše: Ivica Brkljača

Foto: unsplash