Zanimanje za satove ima svoje faze. Prva faza: imate sat, poklonila vam ga je žena, djevojka, dečko, kum, susjed, roditelji, kupili te ga sami sebi ili vam je djed jednostavno s ponosom dao njegov sat, potapšao po ramenu i dao uputstva da ga navijete točno kad je dnevnik u pola osam i slijedi pitanje: što ja to imam? Guglanje najčešće dovede do nekog od foruma o satovima i onda krene druga faza – hm…pa ovo je zanimljivo…
Jeste. Svijet satova je užasno zanimljiv. Sa inženjerske, povijesne, modne, društvene – maleni pokazivači vremena imaju toliko aspekata da bilo tko može sebe naći u tome. Forumi su sjecište nespojivih ljudi koji dolaze iz raznih slojeva društva i na hrpu ih ne bi skupilo ništa – da nemaju isti hobi.
No, iza druge faze slijedi treća: „pa mogao bi si kupiti još jedan sat jer je sat koji imam nekakvo modno sr…ovaaj…nije baš kvalitetan a djedov sat je star i nemrem baš roniti s njim“ i … tako to krene.
Sve daljnje faze su poprilično individualne no uvijek na putu upoznavanja naletite na microbrandove. Pogotovo ako ste član stranih foruma. Kod nas još nisu toliko popularni jer „ako nije švicarac ništa to ne valja“ ali imaju malenu bazu ljubitelja.
Što je to microbrand i zašto je potencijalna budućnost urarstva?
MICROBRAND?
Microbrandovi ili microsi su maleni proizvođači satova, s godišnjim outputom od par stotina do par tisuća satova i s minimumom zaposlenika. Microsi posluju najčešće isključivo online, direktno s kupcima, u pravilu su pokrenuti od strane entuzijasta i najbliže su po filozofiji craft pivovarama – alternativa velikim imenima.
Benefit je niža cijena ili value for money. U tradicionalnom načinu poslovanja proizvođač satova izbacuje seriju satova (napravljene na istom mjestu gdje i micros no o tome kasnije) koje potom preuzima veletrgovac koji ih potom distribuira po trgovinama. Ovaj model nije primjenjiv za ekskluzivne brendove ali je više manje to način poslovanja. Naravno, svaka od ruku usput ima svoju maržu i voila – imate sat u trgovini. I cijenu. U kojoj je i cijena najma, osiguranja, radnika, poreza…najmanje ima realne vrijednosti. Microsi režu dvije ruke distribucije: sat ide direktno od gazde – vama u ruke. I to ponekad doslovno. Često vlasnici microsa znaju potpisati garancijske kartice na satovima.
Dakle imamo manje troškova, zašto ne dignemo produkciju? Više proizvoda, više novca, lovelly jubbly! Ne ide to baš tako … Jedan od razloga je psihološki. Ljudi vole biti posebni. Ili imati posebnu stvar. U pravilu microsi se kupuju preko preordera ili preko Crowdfunding platformi, najčešće Kickstartera. Ekskluzivnost je tu apsolutna i većina microsa su limited editioni. Drugi razlog je sam poslovni model koji podrazumijeva ograničene količine modela. Microse rade outsourcani proizvođači, najčešće iz Kine. (prije no krenete zavrtati nosom…većina švicarskih satova niže i srednje klase se prave u Kini. Po trenutno važećem pravilu, ako sat ima švicarski mehanizam ili je mehanizam sastavljen i pregledan u Švicarskoj i 60% troškova proizvodnje je alocirano u Švicarskoj, može nositi Swiss Made oznaku, kao benchmark kvalitete. Sam pravilnik ima više rupa nego švicarski sir no Made in China ne mora biti loše. Dapače.) Gazda i njegov tim često uopće ne vide proizvodni proces. Većinom se napravi dizajn ili se odabere već gotovo kućište, dogovori se serija od stotinjak ili više komada po boji, odabere mehanizam, dobavljač pošalje uzorke, dogovore se dorade i voila: imate sat. I to više stotina komada sata u raznim bojama. Now what?
Tu nastupa specifičnost poslovanja microsa i često uzrok propasti i uspjeha dosta njih: sat realno ne možete probati. Ok, tu su renderi, slike, feedback hobista i u krajnju ruku postignuti goal na crowdfunding platformama ali ne možete tek tako ušetati u šoping centar i probati Gruppo Gamma ronilački sat.
Sve ide na preporuku i tu je marketing najbitniji. I to ne „ja sam sponzorirana zvijezda tenisa/nogometa/preponskog jahanja/curlinga“ i „hajdemo nakeljiti banner na Rolland Garros“.
Vi kad dobijete sat ste najveći promotor brenda.
Da li ga nosili ili naslikavali na forumima i Instagramu ili ga (vrlo česta praksa) frknuli odmah za veću cijenu od early bird na Kickstarteru – nije bitno: VI ste dio priče. Još je veća fora što možete najčešće preko društvenih mreža ili foruma direktno komunicirati s čovjekom koji je pokrenuo tu cijelu priču i dati mu feedback na dizajn ili specifikacije prije proizvodnje. Doslovno možete sugerirati sat po želji u preprodukciji a postoje i microsi koji omogućavaju konfiguriranje sata po želji – Undone je najpoznatiji.
Danas je uobičajena praksa da se pretprodukcijski satovi šalju na review youtuberima i specijaliziranim sajtovima koji su pogotovo u zadnje turbulentno vrijeme postali čitani i gledani a i način kupovine na neviđeno je postao uobičajen. Kupovina satova online je postalo toliko uobičajena da su i velika imena pokleknula pa više ne morate kupovati skupi švicarski sat direktno u trgovini – Samo kliknete buy it now. Nezamislivo do prije par godina ali… velika imena se prebacuju na model poslovanja koji je uobičajen za microse. Hype društvenih mreža (nedavni slučaj Moonswatcha), influenceri, neovisni reviewi youtubera – svi alati i trikovi kojima se koriste mala neovisna imena, velike tvrtke su implementirale u svoje poslovanje.
Interesantan primjer je i osluškivanje feedbacka kupaca – još jedan trik kojim se koriste microsi. Orient, jedan od giganata je tiho prisutan na svim forumima gdje postoje topici o njihovim satovima i osluškuju želje kupaca. Primjer je jedan od najpopularnijih modela, retro dizajnirani Bambino. Sat izgleda kao da je ispao iz kataloga 60-ih ali je prva generacija dimenzijama bila prilagođena trenutnoj modi velikih satova. Nakon opetovanih postova da bi bio bolji u manjoj veličini, Orient je relativno brzo izbacio manji model i obje verzije se i dalje proizvode i uspješno prodaju.
POVIJEST
U samom praskozorju microsa, na početku stoljeća, sami satovi su više bili nekakav pokušaj limited edition custom satova za ekipicu s foruma. To je često završavalo apsolutnim kaosom i svađama oko sitnica (bio je i pokušaj slaganja custom cifera na domaćem forumu…koji je završio općom svađom). Ali inicijalni model poslovanja je bio tu. Prvi microsi i jesu potekli upravo s raznih foruma, vlasnici i idejni začetnici su bili članovi. Prvi micros ne postoji per se ali neki od ranih su Ocean7 i Timefactors. Rani microsi su danas collectible primjerci, ali su naspram današnje ponude šarmantno zastarjeli. Većinom su bili tzv.“off the shelf“ proizvodi – što je dobavljač imao gotovo od dizajna, to se složilo u parsto komada, bez velike pompe, pokupovalo se unutar foruma i to je to. Često su bili homage satovi, često su imali gadnih problema s kvalitetom, ali svaki početak je težak. Jedan od ranih projekata microbrandova je bio i Dagaz, koji je primarno bio proizvođač aftermarket dijelova za Seiko satove, ali je slagao i svoje satove. Jedan od boljih je bio Typhoon, homage Seiku 6105 složen desetak godine prije no što se sam Seiko sjetio napraviti reissue upravo svog sata.
Hype je počeo usponom interneta i crowdfunding platformi par godina kasnije i one thing led to another…
RENESANSA MICROSA
Danas diljem svijeta uspješno posluje više stotina microsa. Od Havaja, Singapura, Mandžurije, Albanije, Rumunjske, Francuske, Švedske, JAR do Hrvatske i Švicarske i velikana iz SAD, Britanije i Hong Konga – tkogod je imao ideju i uspio je pametno izrealizirati, radi više manje uspješno. Sam spisak je ogroman i toliko se rađa novih imena da već postoje veterani micros scene: MKII sa svojim homage vojnim kreacijama, već pomenuti Timefactors sa podbrendovima Precista i Smiths, ugasli Benarus sa svojim Megalodonima i Steinhart su među starijim.
Dizajni su od „off the shelf“ filozofije otišli toliko daleko da već prelaze u rang ekstravagancije ali svima im je zajedničko: kvalitetno su složeni i imaju odnos uloženo – dobiveno van svih okvira. Razlog tolike pažnje detaljima je upravo u modelu poslovanja preko foruma i društvenih mreža – prvi znak nekvalitete ili šlamperaja i to je to. Nema knjige žalbe. Sve je online…a kupci su vam online. Helson je prije par godina imao problema s vodootpornošću jedne serije satova i vlasnik je o vlastitom trošku zamijenio sve neispravne satove i pojačao QC (kontrolu kvalitete). Microse također treba razlikovati od tzv. „mushroom brandova“. Potonji uopće ne postoje kao brand per se već su najčešće skup više (polu)proizvoda od različitih dobavljača koji se prodaju pod istim tržišnim imenom preko AliExpressa ili sličnih platformi. Čak i neki mushroom brendovi pokušavaju usvojiti model poslovanja microsa, rade kvalitetne satove dobro odmjerene cijene ali im fali bitna stvar: vizija i identitet.
Sami microsi i jesu i nisu konkurencija jer su se diversificirali u toliko niša da ih je nemoguće uopće staviti u isti koš.
Pokušaj da se u 2022 pobroje svi microsi je uzaludan ali poznatija imena su Autodromo sa svojim fokusom na motosport, Dan Henry pokrenut od strane brazilskog zaljubljenika u satove i koji nudi gamu retro dizajniranih homagea rijetkim satovima, kanadski Halios koje uspio kvalitetnim ronilačkim satovima steći gotovo kultni status, Zelos s visokokvalitetnim ronilačkim satovima u neobičnim materijalima poput kristaliziranog titanija, malezijski Ming koji radi high-end satove i potekao je sa TZ-UK foruma, japanski Kurono iza kojeg stoji genijalni urar Hajime Asaoka, RZA koji su pokrenuli prvu Kickstarter kampanju par dana prije lockdowna 2020 i uspjeli preživjeti, singapurski BOLDR koji se baziraju na outdoor satove i opremu, Marnaut čiji je glavni dizajner – Hrvat podrijetlom s Brača, Monta koja spada u high-end microse i čiji vlasnici prave aftermarket Everest remenje za Rolex, Serica s WWII homage satovima opremljenim totalno retro dizajniranim bonclip remenima, novozelandski veterani Magrette s odličnom ponudom robusnih ronilačkih satova koji se čak mogu i gravirati u stilu maorskih tetovaža, ekstravagantni dizajni Visitor Watch Co, tool satovi Ravena, gotovo manufakturni pristup Perpetual Watch co. – sve prolazi.
Naravno, ne sve, tržište je nemilosrdno, često microsi ne prođu dalje od prvog modela jer je model promašen ili je izbačen u pogrešno vrijeme ili ima problema u kvaliteti ili misteriozno: ne prođe na tržištu iako ima sve na papiru. No, nije kraj svijeta. Drugi model često uspije.
Primjer je Wicked Watch co. (microsi često imaju imena od kojih bi prosječni marketinški stručnjak počinio seppuku) čiji je prvi model neslavno propao na Kickstarteru. Drugi dorađeni model je probio osnovni goal u roku od sat vremena i do kraja kampanje postigao sve stretch goalove. Pearl Diver trenutno nosi autor teksta i sat je odličan primjer svega što je micros filozofija: za cijenu prosječnog modnog sata dobije se brončani ronilački sat s posebnom tehnologijom svjetlećih elemenata na ciferu i krunici, tri custom rađena remena (koji svijetle u mraku), posebno dizajniranom futrolom sa privjeskom (koji svijetli u mraku) i posebno rađenim alatom za izmjenu remena (koji svijetli u mraku) i jedan je od 100 modela u ovoj konfiguraciji cifera. Dizajn je stvar osobnog ukusa ali je poseban. No mora se priznati da je aplikacija svjetlećih elemenata na satu i oko njega poprilično hrabra i originalna.
Microsi su danas u tolikom zamahu da malene tvrtke koje pristupaju poslu na tradicionalniji način bez ikakvih problema jašu na valu iako su dosta daleko od microsa. Najpoznatiji je Christopher Ward, britanska tvrtka koja je počela s poslom prije pojave microsa i uspjela u 20 godina poslovanja izbaciti niz kvalitetnih modela, in house mehanizme, otvoriti butik u Londonu i održavati specijalizirani forum posvećen upravo njihovim satovima. Čak izdaju i časopis (?!) i to dosta kvalitetan. Sam pristup je sličan tradicionalnom poslovanju ali boom microsa im je donio još veći uspjeh.
Također beneficiraju i gotovo high-end urari. Tipičan primjer je MB&F, projekt genijalnog urara Maximiliana Busera, koji uz obožavane i ekscentrične satove li „time machine“ kako ih naziva ima i projekt M.A.D. koji po svemu spada u microbrand.
BUDUĆNOST?
Dakle, da li je to – to? Švicarci i Japan – ključ u bravu! Maknite se mastodonti, stiže hipster ekipa!
Ne, daleko od toga.
Osnovni razlog: mehanizam. Sat mora pokretati nešto. Troškovi pokretanja proizvodnje vlastitog mehanizma su astronomski, stoga svi microsi kupuju gotove mehanizme od švicarskih, japanskih i kineskih proizvođača. Koje potom ugrađuju u svoje dizajne. U krevet s neprijateljem ali hej, to je posao. I realno, sa svojih par stotina satova godišnje microsi su toliko daleko od jednog Seika da su kao buha na slonu u vicu koji obuhvaća i kokosov orah i eksplicitne detalje.
Drugi razlog je psihologija: iako se ljudi žele osjećati posebnim, teško je izaći iz zone komfora. Uz i dalje prisutne mainstream proizvođače nema brige za njihovo poslovanje. Microsi su rizični. Da, mehanizmi su više manje uobičajeni ali ako tvrtka propadne, garanciju možete okačiti mačku o rep. Dio za Artego nećete naći nigdje, jer brand ne postoji već 10 godina a blueprint za kućište je negdje u Kini. Microsi su nišni proizvod, usko tržište i resale value jednostavno se ne može odrediti. Neki modeli rastu u cijeni, neki padaju. Nema pravila. Niti jedan micros se ne može uzeti kao ulaganje (nisu Rolex ni Patek) no s druge strane su beskrajno zabavni i doista dobro složeni satovi.
Budućnost je teško odrediti. Prošlih par godina je pokazalo da se ništa ne može predvidjeti niti godinu unaprijed. No teorijski, uz novu paradigmu rada od doma, dostupne online tečajeve svega, od dizajna do mikromanagementa, društvene mreže i potencijalni razvoj lokalnih mikrotvornica i 3D print tehnologije, microsi bi mogli doživjeti još veću eksploziju. Lako je zamisliti pokretanje microsa kao zajednički projekt i diplomski rad studenta strojarstva, studenta managementa i industrijskog dizajnera uz isporuku sata u IKEA stilu: modul mehanizma, upute za printanje kućišta i remena i osnovni alati u recikliranoj kutiji. Ili mogućnost online konfiguracije unikatnog sata bez dodatnih troškova. Ili recikliranje djedovog sata u novo kućište. Mogućnosti za nove ideje su beskonačne.
Uronite u micros svijet i zabavljajte se. Jer hobiji i jesu zabava, zar ne? U krajnju ruku: pokrenite vlastiti micros. Zašto da ne? YOLO.
Piše: Sinnerwatch