Adriano Nokaj kreirao je kolekciju unikatnog unisex nakita s motivom zagrebačkog kultnog mosta.
Hendrixov most, jedan od najpoznatijih i najfotografiranijih zagrebačkih simbola čiji je službeni naziv Novi željeznički most, 3. prosinca ove godine navršit će punih 81 godinu. Iako ima različite nazive (Željeznički most, Zeleni most itd.), najpoznatiji je kao Hendrixov most, prema slavnom grafitu napisanom i brisanom u nekoliko navrata. Grafit je bio posvećen po mnogima najvećem gitarističkom geniju − Jimiju Hendrixu (1942.-1970.).
Nakon brojnih kontroverzi, danas je na snazi kompromisno rješenje u obliku noćnog osvjetljenja mosta. Građani su i dalje podijeljeni − jedni preferiraju novu verziju mosta, dok se drugi priklanjaju izvornom grafitu. Među potonje se svrstava i dizajner nakita Adriano Nokaj, koji stoji iza kolekcije unisex nakita Hendrix (brend Nonokai Jewellery). Njegova kolekcija nakita inspirirana je pričom o mostu kao simbolu urbanog Zagreba koji polako nestaje.
Most predstavlja svojevrsni simbol svega lijepoga i dobroga za nekoliko generacija zagrepčana koje su stasale gledajući njegove transformacije. Obzirom da je simbolika temeljni element nakita, Adriano je u svoje rukotvorine sasvim prirodno uklopio nešto što za njega ima neprolaznu vrijednost.
– Gotovo mi je nemoguće emocionalno se povezati s nakitom koji nema priču. Vjerujem u autentičnost i nekako sve na nama i u nama priča neku priču. Nakit, baš kao i odjeća, sat, tetovaža ili ostali modni dodaci, svakako ne čini čovjeka, ali dosta govori o njemu.
Upitali smo Adriana kako nastaje jedan komad Hendrixa i iznenadili smo se složenošću njegove izrade. Otkrio nam je da su prvi Hendrixi piljeni ručno i da je to bilo iscrpljujuće, a sada to radi CNC stroj nakon kojega je isto potrebna ručna obrada poput turpijanja, lotanja, patiniranja i zaštite.
Narukvica, ogrlica i prsten dolaze u srebrnoj i mjedenoj varijanti. Naravno, radi se o srebru 925, a mjed je nešto pristupačnija verzija, koja može zadovoljiti i one koji preferiraju toplije boje.
Patiniranje je možda i najzahtjevniji dio procesa. Ono iziskuje puno strpljenja jer je zelena patina unikatni dio svakog Hendrix komada, onaj koji mu daje karakter.
– Radi se o organskoj živoj patini koja nikada nije jednaka jer ovisi o jako puno faktora. Zbog toga je svaki komad nakita na kraju ipak drugačiji. Završna faza uključuje zaštitu kako bi se patina zadržala u svom izvornom obliku – otvoreno objašnjava Adriano.
Uspjeli smo se uvjeriti da Hendrixov most nosi svojevrsni predznak bunta, neodustajanja od rokerskih 80ih godina prošlog stoljeća te je, kao takav, duboko urezan u kolektivnoj svijesti Zagrepčana. Umjetnički nakit s intenzivnom simbolikom je izričaj koji dotiče sve generacije, a njegov kreator prenosi poruke koje se identificiraju s osobnim vrijednostima. Adriano zapravo želi reći da Zagreb ne zaboravlja simbole svoje urbane kulture, koliko god farbanja, potresa i poplava prošao.
Foto: privatna zbirka