Zašto je za zimu ipak bolje kupiti zimske gume

 

Što je bolje − sezonske gume ili all season verzija? Može li se uštedjeti kupnjom cjelogodišnjih guma?

Vjerojatno ne razmišljate previše o gumama na kotačima vašeg automobila i to je sasvim normalno, o tome bi, prije svih, trebao razmišljati vulkanizer. No, ispada da vrsta pneumatika koju imate na kotačima utječe na ukupne performanse vašeg automobila, ali i na godišnji budžet. 

Mnogi se odlučuju ne prebacivati ​​između zimskih i ljetnih guma, već kupuju cjelogodišnje gume. Sjajna prilika za uštedu! Ipak, vjerojatno nije baš tako. Sve ovisi o tome u kakvim uvjetima vozite. 
Između zimskih i ljetnih guma postoji doista velika razlika, dok je cjelogodišnja guma pokušaj sinteze tih karakteristika.

Razlika između zimskih i ljetnih guma
Razlika između zimskih i ljetnih guma

ZAŠTO SU ZIMSKE GUME DRUGAČIJE OD LJETNIH

Zimske gume nisu samo za vožnju po snijegu. One mogu pružiti više prianjanja kod vožnje po kišnim uvjetima i poboljšati zaustavni put automobila na niskim temperaturama. Kako se to postiže?

Zimska guma napravljena je od drugačije smjese materijala (ima veći postotak gume u sebi od ljetne gume), a to smanjuje vjerojatnost stvrdnjavanja gume na niskim temperaturama. Ljetna guma se na temperaturi od 7° C stvrdnjava i „plastificira“.  Zimska guma na niskoj temperaturi ostaje mekana, što poboljšava njezino prianjanje na površinu ceste. Na temperaturama nižim od 7° C zimska guma ima i niži zaustavni trak kod kočenja zbog višeg trenja na površinu.

Još jedna značajka zimskih guma su dodatni žljebovi dizajnirani za raspršivanje vode ispod guma, što gumi omogućuje da ostane u kontaktu s cestom i smanji rizik od pojave vodenog klina. Ovi žljebovi također poboljšavaju prianjanje guma na snijegu i ledu.

Nove zimske gume imaju dubinu profila od 8 milimetara i pet puta više odvodnih kanala od ljetnih guma, što im pomaže da bolje prijanjaju (direktno utječe na pokretanje i zaustavljanje na snježnim i ledenim površinama). Na web stranici jednog domaćeg vulkanizera pronašli smo podatak da zimska guma ima četiri puta bolji kontakt (naravno ovisno o kvaliteti zimske gume) sa snježnom i ledenom podlogom od ljetne gume. (pogledajte odličan video s eksperimentom niže u članku)  

Dublji uzorak gaznoga sloja poboljšava i prianjanje. U odnosu na standardne ljetne gume, gazni sloj je puno izraženiji što znači da se snijeg može zbiti u praznine. Iako ovo može zvučati kontraintuitivno, snijeg u gumama zapravo prijanja na snijeg na cesti, smanjujući šanse za klizanje. 

Vidi odlična izbor zimskih guma na Gume.com.hr

Za standardne gume preporuča se da gazni sloj ne padne ispod 3 milimetra, međutim, za zimske gume preporučena (ali i zakonska) granica je 4 milimetra. Ako se to dogodi, zaustavni put može se povećati i to može biti opasno, osobito u ledenim uvjetima.

ZAKONSKA REGULATIVA ZA ZIMSKU OPREMU

U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika. 

Sve to je uređeno novom Odlukom o obveznoj zimskoj opremi od ove godine. U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 km autocesta i 1.863,3 km državnih i županijskih cesta te 68,1 km državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak. 

Izvor

Prema članku 104. novog Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijeva se:

  • četiri zimske gume (M+S) ili
  • četiri ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim na postavljanje na pogonske kotače.

A KAKVA JE KAZNA?

Ako vas prometna policija zatekne bez zimske opreme na cesti u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vam da odmah zaustavite vozilo ili da nastavite voziti cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno ili da upotrijebite zimsku opremu. U suprotnom, vozaču prijeti novčana kazna od 1000 kuna.

CJELOGODIŠNJE GUME i NJIHOVA ISPLATIVOST

Cjelogodišnje gume su veliki proizvođači guma osmislili za područja u kojima nema velikih oscilacija temperatura, kao što su Velika Britanija, ili neka druga zemlja bez pravog ljeta ili zime. 

Budući da Hrvatska zimi ima temperature ispod nule, a ljeti i preko 30° C, cjelogodišnje gume nisu najbolji izbor za naše krajeve. Ljeti se daleko brže troše od ljetnih guma, a zimi se, u usporedbi sa zimskim gumama, puno lošije ponašaju na cesti. Primjena cjelogodišnjih guma najbolja je u prijelaznoj fazi između jeseni i zime te zime i proljeća, no u pitanju je zapravo vrlo kratak period. Performanse i preporuke za cjelogodišnje gume svake godine se mogu naći na stranicama revije hak.hr, i ove godine rezultati su poražavajući za all season pneumatike.

Dakako, ukoliko se nalazite u Dubrovniku ili Puli, i limenog ljubimca ne izvodite van županije, sasvim sigurno nećete kupovati zimske ili all season gume. No, za one na kontinentu matematika je sljedeća: ako kupite 4 komada zimskih i 4 komada ljetnih guma, najvjerojatnije ćete kao prosječan vozač imati gume zadovoljavajuće kvalitete idućih 4-5 godina. S druge strane, iskustvo pokazuje da se cjelogodišnje gume u prosjeku potroše već za 2 godine. Dakle, nećete uštedjeti puno time što kupujete cjelogodišnje gume, a pojavljuje se i problem različitih performansi koje se odlično vide u usporednom testu na ovom videu u kojem je kočioni put za cjelogodišnje gume na snijegu duži za čak 30 metara

Izvori: HAK.hr, autopraonica-vulkanizer-extreme.com

Foto: Pixabay