Plastična Omega? Swatch sa Omega logom? Prvoaprilska šala?
Sredinom ožujka na društvenim mrežama Swatcha se pojavio teaser za nešto neobično. Najavljena je kolaboracija Swatcha i Omege, sa kolekcijom od 11 satova izrađenih u biokeramici (kompozit plastike izrađene od prirodnih ulja i klasične keramike, Swatchev patent), pogonjenih kvarcnim mehanizmom i izgledom legendarnog Moonwatcha.
Prije samog sata, koji je redakcija nabavila upravo za recenziju i koliko znamo je prvi put obrađen u domaćim medijima, mali background i objašnjenje cijele priče.
Omega je jedna od starijih i poznatijih švicarskih urarskih kuća, dok je Moonwatch zaštitni znak tvrtke i jedan od najpoznatijih satova općenito. NASA je 60ih u sklopu projekta puta na Mjesec raspisala natječaj za sat koji će astronauti nositi. O navedenom su ispričane mnoge inačice priče, po jednoj su službenici NASA-e jednostavno obišli par urara u blizini i kupili dostupne satove pa ih izložili temeljitom zlostavljanju, po drugoj je tender prošao u stilu domaćih natječaja za javnu nabavu jer je Omega željela proboj na američko tržište pa je malo podmazala, po trećoj su sami astronauti željeli Moonwatch jer im je bio kul. Dokraja je na Mjesecu završila Omega ref.145.012, sa navijačem cal.321, dodatno opremljena dugačkim remenom na čičak da se može nositi preko glomaznog odijela i legenda je rođena. Buzz Aldrin koji je bio u lunarnom modulu je na zapešću imao baš taj model dok je Niel Amstrong vani na mjesecu izrekao čuvenu „That’s one small step man…“. (A zanimljivo je da je Amstrongov služio kao referentni sat u modulu za vrijeme hodnje po Mjesecu. Još je zanimljivije da je Buzzov sat ukraden na putu u Air and Space Muzej u Washington 60-ih godina.)
Rani modeli ili Premoon su rijetki, još ako su sa „dot over 90“ bezelom, koji je bio serijska greška u kasnijim serijskim inačicama modela i apsurdno tražen, vlažni su san mnogih ljubitelja satova i najčešći gral među kolekcionarima. Čak i ako ste pobornik teorije da je sve odrađeno u studijima, Moonwatch je legendaran sat.
E da., kakve veze ima proizvođač plastičnih satova koji se obično uzimaju djeci za krizmu i Omega i Moonwatch?
Swatch grupa je inače – vlasnik Omege. Koliko god izgledali neozbiljno, Swatch je ustvari genijalan projekt Nicolasa Hayeka, dugogodišnjeg direktora grupacije. Kao odgovor na kvarcnu krizu 70ih, kad je 80% švicarskih brandova stavilo ključ u bravu pred navalom jeftinih kvarcnih satova sa Istoka, Hayek je napravio upravo to: kvarcni sat. Isti je napravljen u milijunima primjeraka i upravo je on spasio švicarsku urarsku industriju od propasti.
No koliko god hrabra bila Swatch koncepcija, ideja Swatcha sa oblikom i oznakom legendarnog Omega modela je prvo izazvala čuđenje, mjestimično uvrijeđeno odmahivanje glavom pa dokraja – histeriju. Sat je došao 26. ožujka u odabrane Swatch butike i izazvao toliko zanimanje da su ljudi kampirali ispred trgovina, kupovina je bila ograničena na 2 sata po osobi, policija je intervenirala na par mjesta a kupljeni satovi su bili iste sekunde oglašeni za 10 do 20 puta veću cijenu od maloprodajne, usprkos vapajima Swatcha preko društvenih mreža da sat nije limitiran i da će biti dostupan u redovnoj prodaji i da se prijave oglasi sa prevelikom cijenom (!?). Manija je trajala i traje i dalje, do novog batcha MoonSwatchevi su nedostupni.
Jedan je završio u redakciji i ukratko: sat je odličan.
Izdano je 11 modela: Mission to Sun u jarko žutoj boji, Mission to Mercury u tamno sivoj, Venus u ružičastoj, Mission on Earth u plavo zelenoj, Mission to the Moon koji je najbliži originalnom dizajnu, Mars model koji preuzima elemente rijetkog Alaska Moonwatcha u jarko crvenoj boji, Jupiter model u brončanoj, Saturn u bež boji, Mission to Uranus (instant sprdnja oko imena) u svijetlo plavoj i redakcijski tamnoplavi Neptune model.
Moonswatch dolazi u plavoj kutiji, sa par informacija i o planetu kojem je posvećen i ogromnim info materijalom o cijeloj kolekciji.
Sat vjerno prati oblik i veličinu originala. Sve, oblik kućišta, oblik krunica, izgled diala, čak i bezel – sve je gotovo identično real dealu. Uz naravno – plavu boju. Zanimljivo da je Swatch odlučio doslovno interpretirati rane modele Moonwatcha.
(op.a. neka vas ne buni natpis Speedmaster. Omegin kronograf je originalno bio namijenjen suvozačima autoutrka, koj su preko tahi skale na bezelu i kronografa mogli mjeriti prolazna vremena vozačima. Moonwatch je postao uobičajen naziv tek nakon 60ih).
Udubljeni okviri subdiala, „dot over 90“ bezel, oblik lugova – sve je praktično jednako Omegi. Čak se i narukvica sa Moonwatcha može smontirati na Swatch…ukoliko ste spremni žrtvovati narukvicu za to.
Moonswatch dolazi na čičak remenu, što je još jedan naklon originalnoj opremi koja je letjela do mjeseca. Zanimljivi detalj koji se proteže i na dial i na krunicu je oznaka oba brenda: Omega logo i Speedmaster natpis su paralelno printani sa Swatch logom i jako spretno smišljenom oznakom modela: MoonSwatch.
Poklopac ima tradicionalni Swatchev poklopac baterije (isti se otvara kovanicom), ovdje u obliku Plutona, oznake modela i moto cijele edicije na rubovima. Ako vam se čini čudnim – nema uobičajenog poklopca. Cijeli sat je jedan komad izlivene biokeramike.
Kako se nosi MoonSwatch?
Sjajno. Usprkos povelikim dimenzijama (41 mm) sat je perolak, ispod 40 grama. Remen je koncipiran da se može beskonačno podešavati, visina je malena, praktično pola visine je ispupčeno plastično staklo. Užasno udoban i u jarko plavoj boji veseo sat sa drugim remenima će biti vječni predmet kombiniranja boja. Swatch je na sreću odustao od svojih nestandardnih remena na ovome modelu, tako da je izbor remena u 20 mm neograničen. Sjajno bi izgledao na vintage perlon remenu ili plavoj koži.
Ono što se moramo naviknuti: ovo je Swatch. Plastično staklo je već skupilo par ogrebotina, ali originalni Moonwatch isto ima plastiku tj. pleksiglas gore. Isti se može ispolirati za par sekundi ali nekome naviknutom na safirna stakla i težinu čeličnog sata, MoonSwatch se čini kao igračka. Nama ne. Rijetko koji sat je izazvao toliko pažnje od poznavatelja i laika kao Neptune. Iskusni ljubitelji satova su ga isprva gledali sa upitnicima iznad glave ali je dokraja sjeo svima.
Sat će svakako biti predmet za kolekcije. Bez obzira da li će se proizvesti u 100 komada ili 100 000 komada, pomalo suludi potez Swatch grupacije je polučio uspjeh. Buzz je trajao i traje, tko nije nikada čuo za Omega Moonwatch definitivno je čuo za MoonSwatch. I da…sat je odličan. Kao koncept, kao hype, kao ideja, kao marketinški potez izmami osmijeh na lice. I dobro je složen. Sve, od pakiranja do detalja je sjajno smišljeno.
Svi čekamo da se nakon prve edicije ponovo pojavi u prodaji. Jer ovo je najjeftinija Omega i najbolji Swatch trenutno. Najbolje od oba svijeta, u boji po odabiru. Čak bi i Mission to Uranus bio super conversation starter.
Piše: Sinnerwatch
Foto: Privatna zbrika